Taeke Triemstra

Wisseltentoonstelling Taeke Triemstra in Keatsmuseum

Toen kaatser Piet Jetze Faber de koppositie veroverde in het Kaatsklassement Aller Tijden dachten velen, dat zijn record (885 punten) voor de eeuwigheid zou zijn. Niets bleek minder waar. Op de Rengersdag in Leeuwarden in 2023 streefde Taeke Triemstra uit Sint Jacobiparochie hem voorbij. De teller staat inmiddels op 898 en ook volgend jaar staat Triemstra nog op de kaatsvelden. Het is dus een kwestie van tijd voordat de meest succesvolle kaatser aller tijden als eerste de grens van 900 punten passeert.

Het Keatsmuseum in Franeker heeft vanwege deze historische prestatie een wisseltentoonstelling ingericht. Triemstra zelf stelde een aantal prijzen en attributen beschikbaar, die de moeite van het bekijken meer dan waard zijn. Het gaat onder meer om prijzen die hij won op de Freulepartij in Wommels, de PC in Franeker, de Oldehovepartij in Leeuwarden en de Bondspartij.

Taeke Triemstra

Foto: Henk Bootsma

Eerdere wisseltentoonstellingen waren gewijd aan de vorig jaar overleden Johannes Brandsma en de PC. In juni staat de tentoonstelling in het teken van de honderdste geboortedag van kaatslegende Hotze Schuil uit Harlingen. De tentoonstelling over Taeke Triemstra is te bekijken tot eind mei.

Het Keatsmuseum is tot en met 1 april te bezoeken op vrijdag en zaterdag van 13:00 uur tot 17:00 uur. Na 1 april is het museum geopend van dinsdag tot en met zaterdag.