Keatsmuseum slachtoffer van plofkraak. Museum gesloten

De binnenstad van Franeker werd in de vroege ochtend van vrijdag 26 april opgeschrikt door een explosie. Al snel bleek dat criminelen een plofkraak pleegden op de geldautomaat in de muur van het Keatsmuseum. De Explosieven Opruimingsdienst (EOD) en de recherche hadden urenlang werk voordat bestuursleden van het museum naar binnen mochten om de schade met eigen ogen te aanschouwen.

De ruimte waarin de geldautomaat zich bevond is het een behoorlijke chaos. De schade verderop in het museum is te verwaarlozen. Het belangrijkste is dat het overgrote deel van het gebouw en de collectie onbeschadigd zijn. We hebben geluk dat we beschikken over een voormalig bankgebouw. De stalen muur die de geldautomaat van de rest van het museum scheidt heeft het grootste deel van de schok opgevangen. Een aantal items heeft, op het eerste oog, lichte maar geen onherstelbare schade opgelopen. Er zijn door de dieven geen eigendommen van het museum gestolen.

Het museum is voorlopig dicht. De verzekeraar moet de exacte schade vaststellen. Daarna gaan we opruimen en schoonmaken. Het alarm werkt prima en er wordt een extra oogje in het zeil gehouden. We zijn vooral blij dat er niemand gewond is geraakt en dat de collectie slechts voor een klein deel lichte, herstelbare, schade opliep.

Wij bedanken iedereen voor het medeleven, meedenken en de steunbetuigingen.