Bewoners Sjouke Helfrichstraat uit Franeker in het Kaatsmuseum

Bewoners van de Sjouke Helfrichstraat in Franeker konden dinsdagavond 25 oktober op uitnodiging het Kaatsmuseum bezoeken. Van de 23 aanmeldingen zijn 5 door ziekte op het laatste moment afgehaakt. Naast de 18 bewoners was Douwe Helfrich, de zoon van Sjouke Helfrich, ook aanwezig. Na een welkomstwoord en enige uitleg over het realiseren van het vernieuwde Kaatsmuseum in het voormalige pand van de ABN AMRO-bank, zijn de bewoners rondgeleid in het Kaatsmuseum.

Theo Kuipers heeft de betekenis en de bijzondere prestaties van Sjouke Helfrich toegelicht met foto’s uit het archief van het Kaatsmuseum. Hij kon daarbij putten uit het door hem geschreven artikel “Sjouke Helfrich-De lytse bakker mei de grutte stap” uit de Keatsfreon 2020, leuk aangevuld met enkele bijzonderheden door zoon Douwe Helfrich. Alle aanwezigen hebben een exemplaar van deze Keatsfreon meegekregen om thuis nog eens rustig na te lezen naar welke persoon hun straat is vernoemd met daarbij nog twee boekjes over de kaatsspelregels en de Franeker kaatskuier. De bewoners van de Sjouke Helfrichstraat hebben een genoeglijke en leerzame avond gehad, mogelijk gemaakt door de gemeente Waadhoeke. In de komende winterperiode zullen ook andere straten uit de Franeker Kaatsnamenbuurt voor een dergelijke avond worden uitgenodigd.