Eerste certificaat ‘Een kaatsclinic voor een zonnepaneel’ uitgereikt

Tienus Lukkes van Installatiebedrijf kreeg in het Keatsmuseum het eerste certificaat voor een gratis kaatsclinic uitgereikt uit handen van de 169ste PC-koning Tjisse Steenstra.

“Eind maart  heeft Installatiebedrijf Lukkes 24 zonnepanelen op het dak van het Keatsmuseum geplaatst,” vertelt museumvoorzitter Bram Bonnema. “Lukkes viert dit jaar zijn 125-jarig bestaan en vond dat een goede aanleiding om het Keatsmuseum met meerdere panelen te sponsoren. Wij tonen onze waardering daarvoor door Lukkes het eerste certificaat voor een gratis kaatsclinic uit te reiken. Tienus Lukkes mag met twaalf personen de kaatsclinic volgen op het heilige Sjûkelân naast het museum. Omdat Lukkes meerdere panelen heeft gesponsord, kregen Tienus Lukkes ook een gouden kaatsbal. Kaatsen is één van de oudste sporten van Fryslân en het museum over deze oersport krijgt nu energie van de zon, van de oerbron. De gouden kaatsbal staat hiervoor symbool.”

Zonnepanelen

Op het meest ongunstige moment liep het energiecontract van het museum af. “De kosten rezen de pan uit en daar moesten we actie op ondernemen,” gaat Bonnema verder. “Lukkes deed ons een aantrekkelijk aanbod om met de 24 zonnepanelen de energiekosten sterk te drukken. Toch bleef het nog een flinke investering en we hebben 40 bedrijven aangeschreven om ons net als Installatiebedrijf Lukkes een warm hart toe te dragen. Wanneer zij ook een zonnepaneel sponsoren of adopteren voor het bedrag van 450 euro, dan ondersteunen ze hiermee de rijke kaatshistorie van Fryslân, wat we even eens waarderen met een gratis kaatsclinic. Van kaatsen krijg je energie, laat het museum energie krijgen van de sponsoren.”

Tienus Lukkes schenkt een unieke kaatsprijs aan Bram Bonnema

Tienus Lukkes: “Wij waarderen het zeer dat we een kaatsclinic mogen volgen en dat onze sponsoring ook nog eens bekroond is met een gouden kaatsbal. Ons installatiebedrijf is gebonden aan de regio waartoe ook Franeker behoort en wij vinden het belangrijk dat lokale cultuur in ere wordt gehouden.” Tienus Lukkes had ook nog een verrassing voor museumvoorzitter Bram Bonnema: “Van mijn beppe kreeg ik een prijs die in 1945 is aangeboden aan de kaatsvereniging Willem Westra in Arum ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van die vereniging. Mijn pake Tienus heeft die prijs gemaakt uit een oude munitiehuls en deze unieke prijs past goed in het Keatsmuseum.” Bram Bonnema was zeer verguld met deze schenking.

KNKB

Er zijn meer dan 100 kaatsverenigingen aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Kaatsbond. Duizenden kaatsers beoefenen de sport in KNKB- of verenigingsverband actief. In het museum is alles verzameld van alle verenigingen. Hieruit blijkt dat kaatsten een internationale sport is die nog steeds volop wordt gespeeld. Het museum biedt een duidelijk overzicht van het kaatsen door de eeuwen heen. Het Kaatsmuseum draait volledig op vrijwilligers, 50 in totaal. De grote wens is om het filmarchief beter toegankelijk te maken voor het publiek. Nu al zijn 23.000 foto’s te bekijken op de website van het museum. Breng een bezoek aan het museum en laat je meevoeren door 500 jaar kaatsen in Europa. Ben je een kaatsliefhebber, dan is het museum een feest der herkenning. Achter de voordeur en onder de panelen staat het Keatsmuseum bol van energieke verhalen.

Wil je ook de zonnepanelen van het Keatsmuseum sponsoren Neem dan contact op met Theunis Piersma (piersma@keatsmuseum.frl of 06-53 14 99 49)