Bewoners van de Kaatsnamenbuurt in het Kaatsmuseum

Bewoners van de Ids Jousma-, Klaas Kuiken- en Taede Zijlstrastraat uit Franeker konden dinsdagavond 14 maart op uitnodiging het Kaatmuseum bezoeken. Er waren 14 aanmeldingen uit de drie straten aangevuld met 6 geïnteresseerde kaatsliefhebbers van elders uit de gemeente. Twee bezoekers hiervan waren maandag en dinsdagochtend nog bezig geweest om voor firma Lukkes uit Arum zonnepanelen te plaatsen op het dak van het Kaatsmuseum. Na een welkomstwoord en enige uitleg over het realiseren van het vernieuwde Kaatsmuseum in het voormalige pand van de ABN AMRO-bank, zijn de bewoners rondgeleid in het Kaatsmuseum.

Theo Kuipers heeft de betekenis en achtergrond van de drie genoemde kaatsers uit de doeken gedaan. Een eeuw gelden was dit een bijna onverslaanbaar partuur in de vrije formatie wedstrijden. Zo sterk dat ze hier en daar als formatie van wedstrijden werden uitgesloten. Naast partuurgenoten waren deze kaatsers als tijdgenoten bij afdelingswedstrijden ook elkaars concurrent.

Ids Jousma was in 1920 de eerste winnaar van het Klavertje Vier met overwinningen op de Freulepartij (1916), Jong-Nederlandpartij (1917), Bondspartij en de PC (beide in 1920). Taede Zijlstra was in 1923 de tweede winnaar van het Klavertje Vier met overwinningen op de Freulepartij en Jong-Nederlandpartij (beide in 1917), de Bondspartij (1923) en PC (1920).

De aanwezigen hadden een ‘noflike’ avond met bijzondere achtergrondverhalen van dit illuster kaatstrio.