Bewoners Jan Reitsmastraat in het Kaatsmuseum

Bewoners van de Jan Reitsmastraat in Franeker konden dinsdagavond 24 januari op uitnodiging het Kaatmuseum bezoeken. Er waren slechts 6 aanmeldingen voor deze avond aangevuld met 2 aanmeldingen uit de Sjouke Helfrichstraat, die de eerste avond op het laatste moment door ziekte niet aanwezig konden zijn. Na een welkomstwoord en enige uitleg over het realiseren van het vernieuwde Kaatsmuseum in het voormalige pand van de ABN AMRO-bank, zijn de bewoners rondgeleid in het Kaatsmuseum.

Jan Reitsma

Theo Kuipers heeft de betekenis en de bijzondere prestaties van zowel Jan Reitsma (bijnaam: de Tulp) als ook Sjouke Helfrich (de lytse bakker mei de grutte stap) toegelicht met foto’s uit het archief van het Kaatsmuseum. Er zijn maar liefst twee kaatsverenigingen die de naam Jan Reitsma dragen. Naast de kaatsvereniging in zijn geboortedorp Pingjum ook de kaatsvereniging van Reduzum. Omdat het aantal aanmeldingen vooraf wat tegenviel zijn op het laatste moment nog vrijwilligers van het Kaatsmuseum uitgenodigd om het tweede deel van de avond bij te wonen. Hiervan hebben 8 vrijwilligers gebruik gemaakt. Daarmee kreeg Theo Kuipers toch nog een mooi aantal belangstellenden als toehoorders bij zijn beide interessante verhalen. De bewoners uit de Kaatsnamenbuurt en de eigen vrijwilligers hebben een genoeglijke en leerzame avond gehad.