Hier raakt de bal het hart

Achter de gevel van dit voormalige bankgebouw bevindt zich een bijzonder museum. Het is het oudste sportmuseum van Nederland en geheel gewijd aan de kaatssport. Een sport met een rijke historie, die teruggaat tot de middeleeuwen. Een sport die typisch Fries is, maar ook wereldwijd beoefend wordt.

De Friezen en de kaatssport

Wie van Fryslân houdt, gaat uiteindelijk ook houden van kaatsen. In de kaatssport komt alles wat Fries is bij elkaar: sportiviteit, gastvrijheid, taal, cultuur, geschiedenis, emotie, trots, authenticiteit, traditie en saamhorigheid. Wie Friesland wil leren kennen en begrijpen, kan niet om het Keatsmuseum in Franeker heen. Franeker is het Mekka van de kaatssport. In Franeker wordt elk jaar de PC verkaatst. Een hoogtijdag. Meer dan tienduizend bezoekers komen naar de stad om zelf te kijken wie die dag de beste kaatsers zijn. De stad bruist, siddert en beeft, terwijl zes kaatsers met een klein balletje in de weer zijn. Het publiek op het puntje van de stoel op de tribunes naast het oudste studentencafé van Nederland, op een steenworp afstand van het museum. Het is een dag met veel tradities, die iets zeggen over Friesland, de geschiedenis van de provincie en de mensen die er wonen. Er zijn veel manieren om sterren te kijken in Franeker, maar eind juli of begin augustus staan de grootste sterren op het kaatsveld.

Hans Wassenaar na de PC-winst in 2016 (foto: PERK Media)

Meer dan kaatsen alleen

In dit museum vind je prachtig aardewerk, zilverwerk, schilderijen en beeldmateriaal. Enthousiaste vrijwilligers laten je kennismaken met de spelregels, die echt minder ingewikkeld zijn dan ze lijken. Je leert over de geschiedenis van de sport, die teruggaat tot de middeleeuwen en weet na je bezoek wie de Friese kaatshelden van nu zijn. Je ziet hoe kaatsen een demonstratiesport was op de Olympische Spelen in 1928 in Amsterdam. En welke variant de potentie heeft om in de toekomst een officiële Olympische sport te worden.

Zelf kaatsen op de kaats-Wii (foto: Henk Haar)

Ervaar het zelf

Het Friese kaatsspel is verwant aan varianten over de hele wereld. En de drempel is laag. Jong en oud speelt het of kan het in het Keatsmuseum zelf proberen. Er is een ruimte waar je in je eentje of als tweetal zelf kunt kaatsen met de kaats-Wii, gemaakt door het Leeuwarder bedrijf Grendel Games. Voor de jongste bezoekers is er bovendien een speurtocht door het museum, die ze kennis laat maken met de sport. Een multimediatour, gemaakt door de mensen van PERK Media, geeft bezoekers nog meer informatie. Aan de hand van de collectie bekijkt en hoort u met uw mobiele telefoon of tablet nog meer achtergronden. Ideaal voor wie het kaatsen nog meer wil beleven, aan de hand van extra foto-, audio- en videomateriaal.

Tjisse Steenstra uit Bitgummole, PC-koning in 2022

Openingstijden

Het Keatsmuseum is vanaf 1 april tot en met 1 november geopend, op dinsdag tot en met zaterdag van 13:00 uur tot 17:00 uur. Buiten deze tijden is het museum open op afspraak. Meer informatie vind je op onze website: keatsmuseum.frl

Hotze Schuil, gekozen tot beste kaatser van de 20e eeuw

Toegankelijkheid

Het Kaatsmuseum heeft geen trappen. Ben je minder goed ter been? We hebben een opgang voor het museum speciaal voor mensen met een rollator, rolstoel of kinderwagen. Ook hebben we een invalidentoilet. Hulphonden zijn uiteraard welkom, andere huisdieren niet.